سمی‌ترین نقطه کره زمین، جاذبه‌ای متفاوت
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اینجا گودالی پر از مواد سمی و خطرناک  است که هر سال سطح آب در آن بالاتر می‌رود و گفته می‌شود روزی به آب‌های  زیرزمینی سرازیر خواهد شد. شاید باور نکنید که گردشگران برای دیدن این  گودال حاضرند پول پرداخت کنند. این گودال معروف به گودال برکلی بوده و در  اطراف شهر مونتانا واقع شده است.

گودال برکلی

در آمریکا نزدیک شهر بوت، گودالی عمیق به نام گودال برکلی وجود دارد که می‌توان به جرات گفت سمی ترین گودال جهان می‌باشد. هیچ  جانداری در اینجا نیست. هیچ پرنده‌ای از بالای این گودال پرواز نمی‌کند و  نوشیدن مقداری از آب این منطقه می‌تواند آخرین تجربه نوشیدن آب برای هر  موجود زنده‌ای باشد. همین گودال که به گودال مرگ معرف است تا کنون جان دست  کم ده هزار جاندار را گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این گودال عجیب آشنا شوید.

معدن روباز برکلی

این گودال در اصل یک معدن روباز بود که در سال ۱۹۵۰ پروژه‌ آن آغاز شد و  در دهه ۸۰ میلادی استخراج مواد معدنی از آن به اتمام رسید. بعد از این  سال‌ها یک گودال عظیم با آب و فلزات سنگین سمی حل شده در آن رها شد. این  معدن که دیگر هیچ کاربردی برای استخراج مواد معدنی نداشت قابل پر شدن هم  نبود به همین علت بازاریاب‌های باهوش به این فکر افتادند که آن را به یک  مقصد گردشگری تبدیل کنند.

آن‌ها به هدفشان رسیدند و حالا گردشگران مختلفی با پرداخت نفری ۲ دلار  به یک مکان بلند برای مشاهده گودالی به عمق ۵۴۲ متر هدایت می‌شوند. طول  گودال به ۱/۵ کیلومتر و پهنای آن به ۸۰۰ متر می‌رسد.

گودال برکلی در آمریکا

سمی ترین گودال جهان قربانی پیشرفت تکنولوژی

تا اواسط قرن ۲۰ شرکت معدن‌کاری آناکوندا مسئولیت تمام حفاری‌های منطقه  را بر عهده داشت. اما وقتی در دهه ۱۹۵۰ عملیات حفاری با هزینه‌های زیادی  روبرو شد به ناچار به روش کارآمد و به صرفه «برداشتن نوک کوه» روی آورد! به  این ترتیب نوک کوه و تپه‌ها برداشته می‌شد و آنقدر حفاری می‌شد تا به  معدنی روباز تبدیل شود. با توجه به انفجار تکنولوژی در آمریکا و نیاز به مس، حجم بسیار زیادی مس از این معدن استخراج شد. هرچه مس بیشتری استخراج می شد، عمق این معدن بیشتر می‌شد.

در سال ۱۹۸۳ آنقدر مس از این معدن استخراج شده بود که دیگر نایی برای آن  نمانده بود بنابراین به معدنی دیگر نقل مکان کرد. زمانی که معدن در حال  فعالیت بود پمپ‌های قدرتمند با مکش بالا آب باران و برف را سریعا از این  گودال خارج می‌کردند؛ اما بعد از متروکه شدن معدن، آب باران به تدریج در  این گودال جمع شد. آب جمع شده در این گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدنی  سمی صخره‌های اطراف گودال شد. آب به تدریج اسیدی شد: سمی ترین گودال جهان  در حال متولد شدن بود!

سمی ترین نقطه کره زمین

تراژدی‌های این گودال سمی

جالب است بدانید که آب گودال برکلی به حدی سمی است که هیچ موجود زنده‌ای  نمی‌تواند در آن زنده بماند. هیچ نوع ماهی در آب یافت نمی‌شود و هیچ گیاهی  هم در اطراف این آب رشد نکرده است. هیچ حشره و مگسی هم در اطراف گودال  یافت نمی‌شود.

یکی از تراژدی‌های این گودال سمی در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد. زمانی که  دسته‌ای از قوهای مهاجر برای فصل زمستان به این جا آمدند و همین که در آب  فرود آمدند دفتر زندگی آن‌ها به صورت دسته جمعی بسته شد. طبق آمار ۳۴۲ قو  در این گودال جان دادند .

محل مرگ قوهای سفید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه عجایب جهان، مطلب “شهر غول‌ها در جنگل آمازون!” را در مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

چرا به این کوه زیبا، کوه قاتل می‌گویند؟! 

اقامتگاهی بدون دیوار در دل طبیعت 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: